Monday, May 08, 2006

floating fibers

Lately, maybe since last week, there have been some fluffy stuff floating around in the air of Skopje. I was wondering what they are. This could be a cause of my cough...(-"-) They look like seeds of dandelions, but there are too many of them floating like snow and they are huge like cotton flowers. Today, I finally found the origin of the fluffy stuff. It is from a tree. I have never seen a tree like this. If you know what kind of tree is this, please let me know. Could it make some fibers out of it like cotton?

なんか先週くらいから、スコピエの空気中にふわふわとした浮遊物が舞っていて、なんだろう、とずっと思っていたんですよ。タンポポの種みたいなものが雪みたいにいっぱいふわふわ舞っているんです。タンポポの種にしては巨大で、どちらかというと綿の花みたいなカンジ。なーんかこれが咳の原因にもなってるんじゃないの、というくらい目に見えてたくさん飛んでいるんです。そしてとうとう今日、もとの「木」を発見。なんか綿みたいなのが一面になっている木でした。なんでしょこれ。誰か木の名前を知っていたら教えてください。普通の綿の木はこんなにでかく育たないよねえ。。。ついでに、この綿みたいなヤツは、綿のように繊維として使えるのかな、っていうことも知ってたら教えてください。

6 comments:

Anonymous said...

It's a common tree in Eastern Europe. We have them in Armenia too.

I don't know the name.

The fibers are too delicate to be used as cotton. They are just a way for the tree to spread its seeds. I don't think they cause allergies, but I don't know for sure.


Doug M.

Anonymous said...

私の知っているマスクメーカーでは、現在の環境のせいか海外からのマスクの注文が多くて、生産が間に合わないそうだよ。
マケドニアでもこれからニーズが出てくると思うけど、マケドニア人の健康の為にも率先して使い、流行らせたらどう。/暁

Anonymous said...

イタリア旅行中、北から南へ移動中に巨大な綿毛がふわふわ飛んでいるのを見ました。
バスのフロントガラスにも付着し、運転に支障きたすほどでした。?ポプラの花の綿毛と
分かりました。ポプラはヨーロッパ原産地
とか。家の中まで進入するそうです・P&T

Anonymous said...

イタリア旅行中、北から南へ移動中に巨大な綿毛がふわふわ飛んでいるのを見ました。
バスのフロントガラスにも付着し、運転に支障きたすほどでした。?ポプラの花の綿毛と
分かりました。ポプラはヨーロッパ原産地
とか。家の中まで進入するそうです・P&T

napomi said...

あー、ポプラなんですねえ。初めて知りました。日本のポプラとはちょっと違った形のような気がするのですが、どうなんでしょ。

Anonymous said...

 関東地方ではホプラの花咲いたことは聞いたことありませんが、(ポプラ並木は大きく育ち過ぎるから剪定されてしまうから?)
北海道のポプラの綿毛が飛んでいること聞きましたよ。P&G